Het stoffige imago van e-mail marketing

Mijn blog post of Onetomarket.nl

 door Job Castrop Het stoffige imago van e-mail marketing
Waarom heeft e-mail zo’n stoffig imago? Als je het tegenwoordig hebt over online marketing, gaat het nog maar zelden over e-mail marketing. Uit recent onderzoek van lead genaration blijkt echter dat e-mail marketing vele malen effectiever is dan zoekmachine marketing of social media.

 

Waarom dan toch dit stoffige imago? Toegegeven, e-mail is één van de oudste media van het internet, maar is dit een nadeel? Wereldwijd zijn er bijna 4 keer zo veel e-mailaccounts als het aantal Facebook en Twitter accounts bij elkaar! Er worden per dag bijna 8 keer zoveel e-mails verstuurd als dat er wordt getweet of gepost.
 
Ook wat betreft ontwikkelingen doet e-mail marketing niet onder voor social media. Steeds meer mensen lezen e-mail op hun mobiele telefoon. Daarnaast worden nieuwe technieken zoals HTML5, CSS3 en “Media queries” door steeds meer mail programma’s ondersteund. Er is dus genoeg ruimte om te innoveren.
 
Door deze media queries is het mogelijk om een “responsive design” te maken. Dit wil zeggen dat de wijze waarop de mail wordt weergegeven, wordt bepaald op basis van de grootte van het scherm waarop de lezer zijn mail opent. Als deze mail bijvoorbeeld op een telefoon geopend wordt, wordt e-mail aangepast aan dat formaat. De teksten worden groter weergegeven en bijvoorbeeld onder elkaar in plaats van naast elkaar geplaatst. Dit alles zonder meerdere opmaken en/of mailingen te versturen.
 
Als wij de cijfers van onze klanten bekijken, zien wij een duidelijke groei van het aantal mensen dat e-mail leest op hun telefoon. Dit aantal is gegroeid van 5 / 10% vorig jaar tot 25 / 30% dit jaar. Helaas worden 9 van de 10 mailings nog steeds niet voor mobiel geoptimaliseerd. Hier liggen dus kansen. In de business to consumer markt liggen deze cijfers gemiddeld nog iets hoger.
 
Ook is het tegenwoordig mogelijk om e-mails volledig te personaliseren. Hierbij moet je niet alleen denken aan de aanhef. Het is nu zelfs mogelijk om in één e-mail verschillende content blokken te plaatsen die op basis van aangegeven interesse van de ontvanger gepersonaliseerd kunnen worden.
 
Het verder optimaliseren van mailings is ook iets waar nog veel kansen liggen. Het is niet alleen mogelijk om verschillende onderwerpregels te testen, maar ook verschillende inhoud te toetsen doormiddel van “split runs” of “smart runs”. Naderhand is te zien welke mailing tot de meeste opens of clicks heeft geleid.
 
Daarnaast is precies te zien hoe je mailing het doet doormiddel van het plaatsen van meetcodes in bijvoorbeeld Google Analytics. Het is zelfs mogelijk om te zien welke link in welke e-mail tot welke conversie heeft geleid.
 
Moet jij niet iets gaan doen met e-mail marketing?